Este es un blog coral sobre Historia y todo lo que la rodea. Queremos difundir sus curiosidades y excelencias, todo aquello que nos llame la atención y que a otros les pueda ser desconocido. Si quieres participar, lee las bases.

dijous, 16 de juliol del 2009

La nostalgia de Boeci i l’horitzó medieval

Teresa Moreno

'imperi romà acaba oficialment el 476. Tanmateix, els propis romans de l'època no van sentir-ho així. El 477, a Roma, les termes funcionaven, encara hi havia curses al amfiteatre i els senadors feien política o es dedicaven a l'otium.

Què havia canviat el 477?
Aquell any, Odoacre, rei bàrbar, va dominar el sud de la península itàlica, inclosa la "Roma invicta" que ja havia sigut saquejada per Alaric el 410. Els bàrbars s'apoderaven del que quedava del gran imperi occidental, mentre l'oriental, el que sempre ha importat, on hi havia la riquesa i el poder, aconseguia integrar els invasors i romanitzar-los.

A Occident, els invasors vencen, però no convencen. Se’ls odia per violents, bàrbars i per ser arrians i no cristians. Aquests, que venien buscant el somni romà, cada cop se senten més elit, més germànics, aïllats en el poder i sense possibilitats reals d’integració. Això porta directament a la creació de regnes germànics i no mixtos i a la dissolució de l’Imperi occidental.

Mentrestant, els senadors continuen en el seu somni on no deixen entrar als bàrbars. Abans de la desfeta d’Odoacre, Roma continua sent la reserva de pagans de l’Imperi, es continua encunyant moneda romana amb la lloba capitolina i s’estudia a Ciceró des de les grans vil·les rurals dels potentats senadors.

Després d’aquestes invasions, els senadors continuen en el seu món clarament romà, però les coses canvien acceleradament. Les comunicacions es trenquen, es fan cada cop més locals, així com els territoris que controlen. El cristianisme es fa fort en la inestabilitat, i els senadors cada cop s’aboquen més a l’episcopat mentre la cultura llatina, signe de distinció social, és cada cop més restringida i elitista.

Il·lustració de Boeci

Boeci, l’últim romà
Anici Manli Severí Boeci, fill del seu temps, és un dels molts romans de bona família (de la que descendeixen dos papes i diversos emperadors). Boeci és culte, el seu pare s’havia educat a Alexandria, potser ell mateix va estudiar a Atenes.

Tanmateix, en dues generacions tot havia canviat, i els cònsols de l’època, com el propi Boeci o els seus fills, han de fer un pacte amb els invasors: a canvi de la protecció que l’exèrcit romà ja no els pot donar, ells s’encarreguen de romanitzar la cort i l’administració germànica. Potser no s’integraran, però podran mantenir les formes institucionals. I Boeci treballarà a la cort de Teodoric, situada a Ravenna i no a Roma, una ciutat que seria difícil de controlar i que a diferència de Ravenna no permet un fàcil accés al mar Adriàtic, clau de la porta de l’Imperi Romà d’Orient.

És llavors quan Boeci és empresonat, probablement acusat injustament, i executat poc després. Però no ens entristim. Gràcies a la mala sort, Boeci escriu el seu millor llibre, el que marcarà la pauta de tota la filosofia medieval: De consolatione Philosophiae, la consolació de la filosofia. Boeci ja havia fet molts intents de recuperar els antics coneixements de Plató i Aristòtil al llatí, i gràcies a ell algunes d’aquestes obres es conserven. A més, Boeci marca tota la lògica medieval a través dels seus estudis.

Però és en aquell llibre on Boeci arriba a la fama, on es lamenta de la mala fortuna i busca refugi en la filosofia, personificada en una dona, que intenta explicar-li perquè el destí es comporta així amb els justos. La felicitat consisteix en repudiar els béns d’aquest món, en la més pura línia estoicista, represa llargament pels cristians medievals. Alhora, malgrat que no és l’únic a utilitzar la imatge de la roda de la fortuna, sí és qui la transmet al món medieval.

Boeci plora la seva fortuna, i amb ell, la fortuna d’un món que ja no tornarà. Ell ho ha entès: el món llatinoromà s’enfonsa, les obres es perden, els senadors no tardaran a desaparèixer absorbits pel poder episcopal. Els germànics són ara el futur. A ell només li queda observar, continuar amb la filosofia esperant trobar la pròpia felicitat. D’aquest home autènticament romà neix l’edat mitjana, època de transformació i canvi, en què la cerca del seu passat llatí es mescla amb la creació d’un món nou, d’una societat completament diferent que arriba fins avui en dia. Els medievals saben amb Boeci que aquell món és irrecuperable, i que si volen posseir-lo en part, hauran de seure a les espatlles dels gegants.

Boeci a la presó
il·lustració a De consolatione philosophiae

__________________________
Fonts:

BROWN, P., El mundo en la antigüedad tardía. De Marco Aurelio a Mahoma, ed. Taurus, 1989.
RÉMONDON, Roger, La crisis del Imperio romano. De marco Aurelio a Anastasio, Nueva Clio, 1984.
GIBBON, Edward, Historia de la Decadencia y Caída del Imperio Romano, ed. Turner, 2006.

14 comentaris:

hatsue-san ha dit...

Per cert, bibliografia, que se'm va oblidar aportar-ne, tot i que de fet la majoria de coses les trobareu en qualsevol manual:

Brown, P. (1989) El mundo en la antigüedad tardía. De Marco Aurelio a Mahoma, ed. Taurus, Madrid.

Rémondon, Roger (1984) La crisis del Imperio romano. De marco Aurelio a Anastasio, Nueva Clio, Barcelona

Y por supuesto, un clásico:
Gibbon, Edward, Historia de la Decadencia y Caída del Imperio Romano. (no pongo fecha y edición porque hay muchísimas)

Clementine ha dit...

Sempre m'ha fascinat la caiguda de l'imperi Romà, sobretot perque costa adonar-se de que és un procés més llarg del que sembla.
Boeci és fascinant, encara m'enrecordo (una mica) de la classe sobre ell que ens va donar el Ruiz-Do xD No tenia ni idea de que de la seva família en descenien dos papes i emperadors!

Detall frívol: de petita m'impressionava com la gent empresonada escrivia llibres, me'ls imaginava plens de grillets i cadenes, inmovilitzats! Després visites la Torre de Londres, per exemple, i t'adones del que era ser de bona família i estar empresonat...

"Oju" amb la frase de "Se’ls odia per violents, bàrbars i per ser arrians i no cristians"! Els bàrbars també eren cristians, no oblidem que els primers anys del cristianisme aniran ballant d'una doctrina a una altre. Mentre els "bàrbars" defensaven que Jesús era només una creació de Déu, els "romans" defensaven que Jesús era fill de Déu (i se'ls deia "encarnacionistes"). Crec que s'ha de matisar, res més xD

M'agrada com fas veure que les coses continuen al seu ritme tot i anar canviant!

Clementine ha dit...

Ah, y ya me estás dejando pero ya el libro de Rémondon! El de Brown el tinc mig fotocopiat, però si me'l deixes per llegir-me'l sencer també em va bé xD

Te los cambio por 4 revistas de Món Medieval :P

hatsue-san ha dit...

jajaja, potser em convenç la transacció!

A veure, el tema de les heretgies, etc no l'he volgut tocar perque no tenia espai. Dóna per escriure no un article no, sinó un llibre! Potser hauria sigut més concret dir que són arrians i no catòlics, però clar, en una època en que el papat encara no té tanta oficialitat em feia cosa utilitzar la paraula, tot i que el Peter Brown l'utilitza.

Tot i ser cristians, hi ha una recció contrària a ells per que l'església católica del moment és força pacifista, sobretot a les ciutats on la gent est`fins els collons de soldats, romans o bàrbars. per això he volgut fer la distinció.

Clementine ha dit...

Jo es que crec que aquestes distincions s'han de fer (tot i que ja se que és molt llarg d'explicar xD) perque si no porten a confusions. Que després es diu cristianisme i la gent ja te la idea predeterminada al cap que normalment és molt diferent de la realitat.

He de fer un post d'això, si, però primer m'he de documentar bé :P

I l'intercanvi quan vulguis! :D

hatsue-san ha dit...

A veure, tu a comments fes la distinció que vulguis, però al text no m'hi cabia miris per on miris!

Vinga vinga, per la setmana que ve vull l'article sobre heretgies cristianes de l'antiguitat tardana. Hop, hop!

Clementine ha dit...

Doncs miris com ho miris, aquest article no el tindré fins d'aqui (mínim) dues setmanes xD

aningunsitio ha dit...

Em mossego la llengua... XD

PD: I demà faré un comentari millor per aquest text. Què ara estic fet pols! XD

Anònim ha dit...

Sobre Ravenna. ¿Es va canviar la capital de Roma a Reevnna o com que s'havien dividit en regnes petits ja no hi havia capital?

Això de la que vingui a consolar-lo es una dona és molt edípic. "Vine amb la mama, Boecinet meu!" XD Però a veure qui no plora abans d'ésser executat!

Jo crec que el text ha quedat molt ben resumit a Esquince.

He afegit les fonts per a què quedin més visibles.

Anònim ha dit...

Encara que ara dubto si "Fonts" queda massa bé en català... :P

hatsue-san ha dit...

El trasllat de la capital a Ravenna té diferents motius: Roma és ja una ciutat superpoblada, amb unes capes nobles, els senadors, de molt poder. El 402, Honori trasllada la capital, per motius defensius, però també per que é suna ciutat més petita, fàcil de controlar, on el poder de l'emperador, que comença a debilitar-se, encara pot fer-se sentir. D'altra banda, Ravenna és una ciutat amb connexió costanera a l'Adriàtic, fet que permet una més fàcil relació amb l'Imperi d'Orient, acabat de separar.

hatsue-san ha dit...

Per cert, no sabia que a Ravenna està enterrat Dante! Quina gràcia!

aningunsitio ha dit...

Tanta gràcia no li farà a Dante, crec jo. XDDDDDDDDD

Anònim ha dit...

Ho admeto, no he estat en aquesta pàgina web en molt de temps ... però, va ser una altra alegria en veure que és un tema tan important i ignorat per molts, fins i tot els professionals. Li dono les gràcies per ajudar a fer que la gent més conscient dels possibles problemes.